فروش انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت

دسته بندی مقالات

پلی استایرن

پلی استایرن (polystyrene) چیست؟

در حال حاضر این محصول موجود نیست.

پلی استایرن (polystyrene) پلیمری حاصل از استایرن است که در گریدهای معمولی (gpps) ، مقاوم (hips) و انبساطی (eps) تولید و مورد استفاده قرار می گیرد . تولید انواع مواد بسته بندی ، طروف یکبار مصرف غذا ، فوم های مورد استفاده در ساخت ساختمان و …. از جمله کاربرد های این پلیمر هستند .

پلی استایرن چیست ؟

PS یک ترموپلاستیک سخت، بدون بو و مزه است . استایرن به آسانی از طریق مکانیزم زنجیره رادیکال آزاد به پلی استایرن تبدیل می شود که برای آغاز فرآیند پلیمریزاسیون می توان از گرما و یا ماده ای آغاز گر استفاده کرد .  این محصول از لحاظ حجم تولیدی در میان ترموپلاستیک ها در رده چهارم قرار دارد و کاربرد های متنوعی در بسته بندی ، الکترونیک ، ساخت و ساز ، تولید اسباب و اثاث ، صنعت و حمل و نقل  دارد .

دانه های پلی استایرن

اغازگرها در اثر گرما تجزیه شده و رادیکال های آزادی تولید می کنند که برای انجام فرآیند پلیمریزاسیون ضروری هستند . آغازگرهای معمول مورد استفاده در فرآیند پلیمریزاسیون سوسپانسیونی بنزویل پراکسید و دی ترت بوتیل پر بنزوات هستند . پتاسیم پرسولفات نیز برای پلیمریزاسیون امولسیونی مورد استفاده قرار می گیرد . در حضور مواد بی اثر استایرن با خود واکنش داده و یک هموپلیمر تولید می کند . مونومرهای استایرن توانایی واکنش با مونومرهای مختلفی جهت کوپلیمرها دارند .

گریدهای مختلف

سه گرید از این پلیمر وجود دارد که عبارتند از  : پلی استایرن معمولی (GPPS) ، مقاوم (HIPS) و انبساطی (EPS) یا منبسط شده . به دلیل شکننده بودن کریستال پلی استایرن ، استایرن غالبا در حضور پلی بوتادین پلیمریزه می شود ، این کار باعث افزایش استحکام پلیمر خواهد شد . به چنین استایرن بهبود یافته ای مقاوم و یا بهبود یافته با لاستیک  گفته می شود. درصد استایرن موجود در نمونه مقاوم از 88 تا 97 درصد متغییر است .

هنگامی که یک عامل منبسط کننده به PS افزوده شود ، محصول بدست آمده به عنوان PS منبسط شده یا انبساطی شناخته می شود. عامل انبساط را می توان در طول فرآیند پلیمریزاسیون و یا پس از آن هنگام استفاده از پلیمر استفاده کرد . در شکل زیر نمونه ای از گرید مقاوم این پلیمر را می توان مشاهده کرد .

پلی استایرن مقاوم

فرآیند تولید پلی استایرن

برای تولید هموپلیمرها و کوپلیمرها می توان از روش های بالک ، محلولی ، سوسپانسیونی و یا امولسیونی استفاده کرد . در روش محلولی مونومر ها در درون یک حلال مانند اتیل بنزن حل شده و سپس عملیات پلیمریزاسیون انجام می شود . در روش سوسپانسیونی نیز مونومرها در آب به صورت سوسپانسیون قرار می گیرند .

روش بالک و محلولی همگن هستند ، در حالی که روش های سوسپانسیون و امولسیونی ناهمگن هستند . روش بالک رایج ترین روشی است که امروزه برای تولید PS مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت .

شرح فرآیند

این فرآیند می تواند به دو صورت بچ (batch) و مداوم (Continuous) صورت پذیرد که در ادامه به شرح فرآیند بچ پراداخته شده است :

گرید های مختلف پلی استایرن را می توان توسط فرآیندهای مختلف بچ تولید کرد . فرآیند بچ به صورت کلی دارای بازده تبدیل بالایی است و تنها مقدار کمی استایرن واکنش نداده از راکتور خارج می شود که می توان دوباره به راکتور بازگرداند .

فرآیند تولید پلی استایرن

مراحل انجام کار به صورت زیر هستند :

ابتدا مونومر استایرن خالص ( اگر هدف تولید کوپلیمر باشد ، کومنومر نیز باید در این مرحله وارد شود ) به حل کننده خوراک وارد می شود . برای تولید گرید مقاوم پلی استایرن ، لاستیک پلی بوتادین به حل کننده خوراک افزوده می شود که در استایرن داغ حل خواهد شد. محلول به مدت 4 تا 8 ساعت جهت حل شدن پلی بوتادین همزده می شود (جهت آشفته کردن مخلوط).

سپس معمولا مخلوط از حل کننده خوراک به یک تانک اختلاط وارد شده و پس از آن وارد یک پیش راکتور پلیمریزاسیون می شود و در آن جا واکنش دهنده ها باهم مخلوط می شوند . در این پیش راکتور مقدار کمی روغن معدنی ( به عنوان روان کننده و پلاستی سایزر ) ، دیمر آلفا متیل استایرن ( به عنوان تنظیم کننده پلیمریزاسیون ) و یک آنتی اکسیدان اضافه می شود. در اینجا خوراک به صورت جزئی پلیمریزه شده و سپس به راکتور بچ منتقل خواهد شد .

در این مرحله خوراک تا دمای واکنش جهت آغاز پلیمریزاسیون گرم می شود . همچنین می توان واکنش را با افزودن یک آغازگر رادیکال آزاد به حل کننده خوراک آغاز کرد . پس از تکمیل شدن پلیمریزاسیون ، محصول مذاب حاوی مقادیری مونومر واکنش نداده ، اتیل بنزن و پلیمرهای کم وزن است که به یک جدا کننده خلا فرستاده شده و در آن جا ناخالصی ها از پلیمر جدا می شوند .

پلی استایرن مذاب خارج شده از انتهای جدا کننده ممکن است تا دمای 250- 280 درجه سانتی گراد گرم شده و سپس از یک صفحه مشبک عبور داده می شود تا رشته ای شود . رشته ها به داخل یک حمام آب سرد فرستاده شده و در آن جا غوطه ور می شوند سپس رشته ها به صورت گلوله در آمده و به واحد بسته بندی محصول فرستاده می شوند .

تولید سایر گریدها

فرآیندی که شرح آن در بالا رفت برای تولید گرید پلی استایرن مقاوم به روش بچ بود . سایر گرید ها مانند انبساطی و معمولی نیز هر کدام روش تولید خود را دارند ، به عنوان مثال در گرید انبساطی ماده ای منبسط کننده به پلیمر اضافه شده و باعث می شود تا حجم آن افزایش یابد ، در برخی موارد این افزایش حجم تا 40 برابر است .

پلی استایرن انبساطی

کاربرد ها

فوم های پلی استایرن انبساطی به صورت گسترده در ساخت و ساز ، بسته بندی ، داروسازی ، پزشکی و … مورد استفاده قرار می گیرند . دلایل محبوبیت این پلیمر را می توان به صورت زیر بیان نمود :

  • سبکی و قابلیت حمل آسان
  • بازیافت آسان
  • لمینیت آسان با رزین اپوکسی
  • مقاومت حرارتی بالا
  • مناسب برای کارهای خارج و داخل
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • بسیار پایدار
  • مقاوم در برابر فشار
  • قیمت پایین و … .

در کاربری های بسته بندی ، از فیلم های PS کریستالی برای بسته بندی گوشت و سبزیجات و سایر بسته بندی ها که نیاز به شفافیت است استفاده می شود.

ورقه های فومی اکسترود پلی استایرن به ظروف نگهداری تخم مرغ ، سینی گوشت و مرغ و ظروف فست فود تبدیل می شوند و ورقه های جامد نیز به شکل فنجان های نوشیدنی ، ظروف یکبار مصرف و … در می آیند .

کاربرد پلی استایرن انبساطی

گرید های تزریقی ذوب شده به صورت گسترده در تولید ظروف نگهداری مواد آرایشی بهداشتی و مراقبت شخصی ، جواهرات و جعبه تجهیزات فیلم و بسته بندی فیلم های عکاسی کاربرد دارد .

از سایر کاربری های این پلیمر می توان به نوار دور درب یخچال ، کاست های فیلم و صدا ، اسباب بازی ها ، گلدان ، قاب عکس ، ظروف اشپزخانه ، آشکارسازهای دود و … اشاره کرد .

نظرات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *